Thom Hesseling

2e dirigent

Thom Hesseling (02-11-1964) is geboren en opgegroeid in Alphen aan den Rijn. Hij kreeg daar zijn eerste orgellessen van de toenmalige organist van de Oudshoornsekerk, de heer Eltjo Bos.

Toen hij 17 jaar was is hij verder orgel gaan studeren bij de Utrechtse musicus Piet van der Steen. In zijn tienerjaren begeleidde hij af en toe kerkdiensten, wat resulteerde in een benoeming als organist in de oude Hervormde kerk van Hazerswoude-Dorp, op slechts 15-jarige leeftijd. Later volgde nog een vaste aanstelling in de Sionskerk van Alphen aan den Rijn. Nu is hij nog één van de vaste bespelers van het orgel in Het Visnet in Frankrijk (Harderwijk) en gastorganist/pianist/toetsenist in kerk-, zang- en cantatediensten.

Thom was 23 jaar lang vaste dirigent van de Christelijk gemengde zangvereniging “de Lofstem” uit Woubrugge. Met dit koor werden mooie en bijzondere koorprojecten opgezet, waren er reizen en studieweken in binnen- en buitenland, en zijn een viertal cd’s opgenomen.

Hij is nu vaste dirigent bij Christelijk Gemengd Koor Urk en The New Creation in Ede, en vaste 2e dirigent bij Het Urker Mannenkoor Hallelujah.

Door zijn muzikale interesse in allerlei muziekstijlen, brede kennis van de koormuziek en inspirerende repetities wordt Thom regelmatig uitgenodigd bij projectkoren en op koorweekenden/studiedagen.

Hij houdt ervan om naast de kerk- en zangdiensten en kleine optredens projectmatige concerten aan te pakken die een breed publiek bedienen.

In zijn project “Van Classic tot Gospel” heeft hij zijn koren en publiek laten genieten van allerlei verschillende muziekstijlen uit verschillende tijden en dit samengebracht in een tweetal, volledig uitverkochte, concerten. Ook “The Promise”-concerten in de kersttijd trokken veel publiek en aandacht.

De afgelopen jaren hebben zijn koren grote klassieke werken uitgevoerd, waaronder Psalm 42 van Mendelssohn, Mis in es van Weber, Messe Solenelle van Gounod, Cantique de Jean Racine van Gabriël Fauré, Gloria van Vivaldi, diverse Engelse Koormuziek van oa. Willcocks, Rutter, Passiemuziek van Hans Boelee, maar ook het bijzondere kerstoratorium “The Promise of Christmas” van Dan Burgess.