Geschiedenis

Het zingen in koorverband is op het vroegere eiland Urk een oude traditie. Al op 26 januari 1897 richtte een groep vissers onder de naam ‘Oefening kweekt Kunst’ het eerste mannenkoor op. Onder leiding van een amateurdirigent kwamen de mannen ’s zondagsmiddags bij elkaar. Ze zongen dan vierstemmige psalmen en liederen uit de vroeg negentiende-eeuwse bundel van Johannes Hazeu. Na enkele jaren werd de naam van het koor veranderd in “Hallelujah”, wat beter past bij de boodschap die de zangers willen uitdragen. Hallelujah betekent: Looft den Heere.

Door de inpoldering van de Zuiderzee kwam Urk in 1939 aan het vasteland te liggen. Het isolement van de eilanders werd pas echt verbroken, toen een kleine tien jaar later de eerste weg naar ‘de wal’ voor het verkeer werd opengesteld. “Hallelujah” ging concerten buiten Urk geven. Ook het repertoire breidde zich uit. De directie kwam in professionele handen.

In de jaren vijftig en zestig kreeg Het Urker Mannenkoor grote bekendheid met zijn vertolking van het christelijke lied. Dirigent was in die tijd de Urker musicus Frits Bode. Onder zijn leiding maakte het koor de eerste platen, die bij tienduizenden werden verkocht. Na Bode waren onder meer Simon Pluister en Alle Roodbergen dirigent. In 1984 kreeg de bekende organist en dirigent Willem Hendrik Zwart de muzikale leiding. Later werd hij opgevolgd door zijn zoon Jan Quintus Zwart.

Onder vader en zoon Zwart beleefde het koor een nieuwe bloeiperiode. In een kleine twintig jaar tijd gaf “Hallelujah” zo’n driehonderd optredens in binnen- en buitenland. Dat gebeurde op allerlei locaties, van eenvoudige dorpskerken tot beroemde concertzalen. Tussendoor maakte het koor twee platen en tien compact discs.

In 2003 werd de musicus Bert Moll uit Lelystad dirigent van Het Urker Mannenkoor “Hallelujah”. Onder zijn leiding vond in 2004 de eerste DVD-opname plaats, die inmiddels door verschillende andere is gevolgd. Een nieuwe traditie werden de jaarlijkse kerstconcerten in het Utrechtse muziekcentrum Vredenburg. Elk jaar werkt het koor een druk concertprogramma af.

In het seizoen 2010-2011 vierde het koor op grootse wijze het honderdjarig bestaan. Lange tijd werd namelijk 1910 als oprichtingsjaar beschouwd. Uit de beginjaren waren weinig gegevens bekend, omdat het oud-archief in de Tweede Wereldoorlog verloren was gegaan. Pas onlangs kon worden aangetoond dat het koor al in 1897 werd opgericht.

Vanwege de grote verdiensten voor de christelijke koormuziek werd het koor bij de viering van het eeuwfeest op 30 oktober 2010 onderscheiden met de Koninklijke Erepenning. Prof.mr. Pieter van Vollenhoven was daarbij aanwezig. Begin 2011 zond de VPRO de spraakmakende televisiedocumentaire ‘Tussen storm en stilte’ uit. In deze anderhalf uur durende film legde regisseur Kees Brouwer op ontroerende wijze de persoonlijke levensverhalen van een aantal zangers vast en verweefde die met een portret van het Urker Mannenkoor.

In november 2012 werd het koor uitgeroepen tot winnaar van de Zilveren Duif Award in de categorie ‘beste album gewijde muziek’. Het koor ontving de prijs, die is ingesteld door de Brancheorganisatie voor Christelijke Boeken en Muziek, voor zijn dubbel-CD “Van U wil ik zingen”.

Urk is vanouds een Oranjegezinde gemeenschap. Ter gelegenheid van de inhuldiging van koning Willem-Alexander verzorgde Het Urker Mannenkoor “Hallelujah” in het voorjaar van 2013 drie Oranjeconcerten op aansprekende locaties. Hoogtepunt daarbij was de uitvoering van een schitterende cantate van alle 15 coupletten van het Wilhelmus, die tevens op CD werd uitgebracht. Dit initiatief kreeg van het Nationaal Comité Inhuldiging een zogeheten Gouden Strik toegekend.

In het goud

In 1966 ontving Het Urker Mannenkoor “Hallelujah” van zijn platenmaatschappij Dureco als eerste christelijk mannenkoor in Nederland een gouden plaat. Twintig jaar later, in 1986, kwam daar een tweede bij.

Op 28 oktober 2000 ontving het koor een gouden CD voor zijn totale oeuvre. Aanleiding was het bereiken van een bijzondere mijlpaal: sinds 1960 waren onder het destijds zo bekende label Te Deum meer dan 250.000 platen, muziekcassettes en compact discs van Het Urker Mannenkoor “Hallelujah” verkocht.

Ook bij andere maatschappijen heeft het koor platen en CD’s gemaakt, waarvan enkele tienduizenden exemplaren hun weg naar het publiek vonden. Tegenwoordig staat het koor onder contract bij de christelijke label BMM.